STRUKTURA ORGANIZACYJNA KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W MIECHOWIE
Komendant Główny Policji, komendant wojewódzki Policji, komendant powiatowy (miejski) Policji wykonują swoje zadania przy pomocy podległych im komend, a komendant komisariatu Policji – przy pomocy komisariatu
(art. 6g ustawy o Policji z 6 kwietnia 1990 roku)
1) Kierownictwo:
Komendant bezpośrednio nadzoruje następujące komórki organizacyjne Komendy Powiatowej Policji w Miechowie:
- Wydział Kryminalny;
- Wydział Wspomagający.
- Jednoosobowe Stanowisko do spraw Prasowo-Informacyjnych;
- Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
- Jednoosobowe Stanowisko do spraw BHP
I Zastępca Komendanta bezpośrednio nadzoruje następujące komórki organizacyjne Komendy Powiatowej Policji w Miechowie:
- Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego;
- Posterunek Policji w Charsznicy;
- Posterunek Policji w Książu Wielkim;
- Posterunek Policji w Racławicach.
2) Wydział Kryminalny:
Zakres działania Wydziału Kryminalnego:
W zakresie pracy Operacyjno-Rozpoznawczej:
- Organizowanie, nadzorowanie i prowadzenie w oparciu o obowiązujące przepisy czynności operacyjno-rozpoznawczych na podległym terenie w zakresie rozpoznawania i zwalczania przestępstw w sprawach zabójstw, pobić ze skutkiem śmiertelnym, zgwałceń, rozbojów, fałszowania środków pieniężnych i zagranicznych, włamań i kradzieży z włamaniem do samochodów i innych przestępstw;
- Współpraca z komórkami organizacyjnymi Komendy oraz innymi jednostkami Policji w zakresie rozpoznawania i wykrywania sprawców przestępstw;
- Niezwłoczne podejmowanie działań procesowych i poza procesowych na miejscach zdarzeń zaistniałych na podległym terenie;
- Prowadzenie i koordynacja poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania wymiaru sprawiedliwości, osób zaginionych, poszukiwań opiekuńczych oraz czynności identyfikacyjnych osób o nieustalonej tożsamości lub nieznanych zwłok ludzkich w zakresie i formie obowiązujących przepisów i unormowań prawnych. Współdziałanie w tym zakresie z innymi komórkami Komendy, Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie i innymi jednostkami Policji;
- Współpraca z instytucjami państwowymi, organami administracji rządowej, Policjami innych państw w ramach międzynarodowej współpracy Policji, organami samorządu terytorialnego oraz organizacjami społecznymi;
- Współpraca z merytorycznymi Wydziałami Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie w zakresie realizacji czynności operacyjno-rozpoznawczych;
- Wdrażanie kierunków pracy i wyznaczanie zadań zmierzających do zahamowania niekorzystnych tendencji w dynamice i strukturze przestępczości;
- Wykorzystanie w prowadzonej pracy operacyjno-rozpoznawczej dostępnych metod pracy operacyjno-rozpoznawczej, w tym prowadzenie i stałe rozwijanie współpracy z osobowymi źródłami informacji;
- Systematyczna rozbudowa sieci kwalifikowanych źródeł informacji;
- Prowadzenie przedsięwzięć związanych ze stosowaniem techniki operacyjnej;
- Zapewnienie prawidłowego obiegu informacji o przestępstwach, ich sprawcach, prowadzonych postępowaniach w sprawach zabójstw, pobić ze skutkiem śmiertelnym, zgwałceń, rozbojów, fałszowania środków pieniężnych krajowych i zagranicznych, włamań i kradzieży z włamaniem do samochodów i innych przestępstw;
- Nadzór nad pracą operacyjna prowadzoną w posterunkach Policji Komendy;
- Udział w kursach i szkoleniach doskonalących dla funkcjonariuszy pionu kryminalnego;
- Prowadzenie rejestracji kryminalnej i statystyki w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami;
- Wykorzystywanie środków z funduszu operacyjnego w prowadzonych formach oraz stosowanych metodach pracy operacyjnej;
- Prowadzenie rozpoznania grup przestępczych złożonych z obywateli innych krajów jak również środowisk pseudokibiców;
- Realizacja zagadnień związanych z pedofilią, prostytucją i handlem ludźmi;
- Realizacja zagadnień dotyczących nielegalnego posiadania, produkcji i obrotu bronią palną, amunicją oraz materiałami wybuchowymi, jak również zdarzeniami z zakresu aktów terroru kryminalnego w szczególności o charakterze terrorystycznym i ekstremistycznym;
- Prowadzenie rozpoznania pośród osób pochodzących z krajów wysokiego ryzyka;
- Prowadzenie rozpoznania dotyczącego nielegalnej migracji jak również grup przestępczych zajmujących się przemytem ludzi;
- Realizacja zagadnień związanych z przestępczością przeciwko dobrom kultury narodowej;
- Ujawnianie nieletnich sprawców czynów karalnych, organizatorów i przywódców grup przestępczych o charakterze kryminalnym oraz nieletnich wykazujących przejawy demoralizacji;
- Rozpoznawanie osób, środowisk i zdarzeń wpływających demoralizująco na nieletnich.
W zakresie walki z Przestępczością Narkotykową:
- Rozpoznawanie zjawiska narkomanii, w tym: środowisk, miejsc, rodzajów występujących środków odurzających, ich ilości oraz popytu i podaży poprzez prowadzenie form pracy operacyjnej określonych przepisami o pracy operacyjnej;
- Rozpoznawanie i wykrywanie sprawców przestępstw określonych w Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii;
- Współpraca w tym zakresie z jednostkami i komórkami organizacyjnymi policji jak i podmiotami zewnętrznymi.
W zakresie pracy Dochodzeniowo – Śledczej:
- Prowadzenie postępowań przygotowawczych i postępowań sprawdzających, zgodnie z obowiązującymi przepisami Kodeksu karnego, Kodeksu Postępowania Karnego oraz nadzór nad ich prowadzeniem;
- Udzielanie pomocy posterunkom Policji Komendy w zakresie wykrywania i ścigania sprawców przestępstw w sprawach o znacznym ciężarze gatunkowym;
- Procesowo-kryminalistyczna obsługa miejsc popełniania zdarzeń przestępczych oraz efektywne wykorzystywanie ujawnionych i zabezpieczonych śladów kryminalistycznych i dowodów rzeczowych w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych;
- Prowadzenie ewidencji i przechowywanie dowodów rzeczowych w sprawach będących przedmiotem postępowań własnych oraz sprawowanie nadzoru nad postępowaniem z dowodami rzeczowymi w posterunkach Policji znajdujących się na obszarze Komendy;
- Zapewnienie prawidłowego obiegu informacji o przestępstwach, ich sprawcach i prowadzonych postępowaniach przygotowawczych pomiędzy służbami w ramach tej samej jednostki, Komendy Powiatowej Policji/Komendy Miejskiej Policji garnizonu małopolskiego, Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, Prokuraturą, Sądem oraz innymi instytucjami państwowymi i samorządowymi;
- Sprawowanie zwierzchniego ogólnego nadzoru służbowego nad całością czynności procesowych wykonywanych przez podległe komórki oraz zwierzchniego szczególnego nadzoru nad poszczególnymi postępowaniami;
- Koordynowanie pracy podległych komórek dochodzeniowo-śledczych oraz udzielanie im merytorycznego wsparcia;
- Współpraca i bieżące współdziałanie z Prokuraturą, Sądami oraz innymi instytucjami państwowymi i samorządowymi w zakresie realizowanych zadań operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych;
- Współpraca z innymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji w zakresie czynności zleconych oraz wykonywanie czynności zleconych przez Prokuratury i Sądy w zakresie postepowań karnych;
- Przejmowanie do prowadzenia postępowań, których obowiązek przejęcia wynika z odrębnych wytycznych kierownictwa Komendy Wojewódzkiej Policji Kraków;
- Inicjowanie szkolenia zawodowego policjantów oraz udział w procesie dydaktycznym;
- Współdziałanie z innymi służbami w ramach tej samej jednostki;
- Prowadzenie zgodnie z obowiązującymi przepisami, rejestrów śledztw i dochodzeń, czynności sprawdzających oraz wykonywanie poprawnej rejestracji statystycznej i kryminalnej;
- Dokonywanie ocen i analiz pracy podległych komórek dochodzeniowo-śledczych;
- Rejestracja danych w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji;
- Sprawowanie merytorycznego nadzoru nad prowadzeniem Elektronicznego Rejestru Czynności Dochodzeniowo-Śledczych.
W zakresie pracy Techniki Kryminalistycznej:
- Zwalczanie przestępczości metodami i środkami kryminalistycznymi w oparciu o najnowsze osiągnięcia i techniki poprzez:
- ujawnianie i zabezpieczanie oraz dokumentowanie śladów kryminalistycznych i rzeczowych środków dowodowych, występujących na miejscach zdarzeń, zgodnie z przyjętymi zasadami, normami i wymogami technicznymi i prawnymi,
- pobieranie i zabezpieczanie materiału porównawczego do badań kryminalistycznych w sposób zgodny z normami prawnymi i technicznymi,
- sporządzanie dokumentacji techniczno-poglądowej tj. fotograficznych, graficznych i filmowych,
- popularyzacja i upowszechnianie naukowych i technicznych metod zwalczania
i zapobiegania przestępczości w zakresie techniki kryminalistycznej.
- Sprawdzanie i klasyfikacja śladów i dowodów rzeczowych oraz pomoc przy opracowywaniu pytań kierowanych do biegłych, ekspertów, specjalistów;
- Dokonywanie oględzin zewnętrznych osób i rzeczy w celu ujawnienia i zabezpieczenia śladów kryminalistycznych;
- Wykonywanie reprodukcji dokumentów, dokumentacji fotograficznej i filmowej, dowodów rzeczowych oraz fotografii sygnalitycznej i rejestracyjnej, osób i zwłok ludzkich oraz przedmiotów;
- Współdziałanie ze służbami policyjnymi i innymi służbami do tego powołanymi, w oględzinach i innych czynnościach prawnych dotyczących przestępstw, katastrof i innych zdarzeń;
- Współpraca ze służbami policyjnymi i biegłymi – lekarzami Medycyny Sądowej w procesie identyfikacji osób, zwłok i rzeczy;
- Przeprowadzanie szkolenia z zakresu daktyloskopowania oraz udzielanie pomocy policjantom w zakresie daktyloskopowania osób żywych w trudnych przypadkach (określenie „trudny przypadek” dotyczy użycia specjalistycznego sprzętu
do daktyloskopowania tj. łyżki do daktyloskopowania, rolki itp.); - Sprawdzanie poprawności jakościowej i ilościowej wykonywanych kart daktyloskopijnych przed wysłaniem do Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Utrzymywanie w ciągłej sprawności powierzonego sprzętu i mienia techniki kryminalistycznej, jego bieżąca konserwacja, a w przypadku awarii natychmiastowe informowanie przełożonego o potrzebie naprawy lub wymiany;
- Analizowanie stanu wyposażenia specjalistycznego i sygnalizowanie potrzeb w tym zakresie;
- Prowadzenie niezależnie od ogólnie obowiązującej dokumentacji kancelaryjnej dodatkowej dokumentacji z zakresu techniki kryminalistycznej;
- Prowadzenie stałej współpracy z Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, za pośrednictwem Wojewódzkiego Koordynatora ds. Techniki Kryminalistycznej w Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie lub jego Zastępcy;
- Co sześć miesięcy sporządzanie pisemnych, dwóch jednobrzmiących sprawozdań z pracy Zespołu Techniki Kryminalistycznej Wydziału Kryminalnego w Komendzie i przekazanie ich do:
- Naczelnika Wydziału Kryminalnego Komendy,
- Wojewódzkiego Koordynatora ds. Techniki Kryminalistycznej Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.
- Prowadzenie i udział w szkoleniach zawodowych:
- udział w szkoleniach zawodowych z zakresu techniki kryminalistycznej prowadzonych przez Laboratorium Kryminalistyczne Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie,
- organizacja i prowadzenie szkolenia i doskonalenia zawodowego dla Policjantów służb kryminalnych oraz innych Policjantów Komendy, w zakresie techniki kryminalistycznej,
- udział w szkolenia zawodowych organizowanych w Komendzie,
- samodoskonalenia zawodowe;
W zakresie walki z Korupcją i Przestępczością Gospodarczą:
- Rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie przestępczości gospodarczej i korupcyjnej, a także wykrywanie i ściganie sprawców tych przestępstw;
- Realizowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych zmierzających do rozpoznania i ścigania sprawców przestępstw o charakterze korupcyjnym i gospodarczym w ramach prowadzonych własnych i zleconych spraw operacyjnych oraz postępowań przygotowawczych;
- Prowadzenie postępowań przygotowawczych własnych i zleconych przez prokuratury w sprawach o przestępstwa gospodarcze i korupcyjne;
- Inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć z instytucjami państwowymi, organizacjami społecznymi mających na celu przeciwdziałanie i zwalczanie przestępstw gospodarczych i korupcyjnych;
- Utrzymywanie stałej współpracy z Urzędami Celnymi, Skarbowymi, Strażą Graniczną i innymi instytucjami kontroli;
- Współdziałanie z właściwymi wydziałami Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie w zakresie realizacji czynności o zasięgu krajowym lub przekraczających techniczno-kadrowe możliwości ich realizacji przez Komendę oraz prowadzenie wymiany informacji z innymi komórkami i jednostkami Policji na terenie kraju;
- Przejmowanie do prowadzenia postępowań przygotowawczych o dużej złożoności lub zawiłości w sprawach o przestępstwa gospodarcze i korupcyjne;
- W ramach nadzoru zwierzchniego koordynowanie oraz nadzorowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych na szczeblu powiatu w zakresie ujawniania i zwalczania przestępczości korupcyjnej i gospodarczej;
- Dokonywanie okresowych analiz zagrożenia przestępczością gospodarczą i korupcyjną na podległym terenie;
- Podejmowanie działań zmierzających do ujawniania nowych form przestępczości gospodarczej i korupcyjnej;
- Dokonywanie analiz i ocen podejmowanych działań własnych i podległych posterunków Policji dla zwiększenia skuteczności realizowanych przedsięwzięć wykrywczych;
- Organizowanie szkoleń doskonalenia zawodowego policjantów w zakresie przestępczości gospodarczej i korupcyjnej;
- Prowadzenie działalności informacyjnej oraz profilaktyki przestępczości gospodarczej i korupcyjnej;
- Inicjowanie i organizowanie działań prewencyjno-kontrolnych związanych z ujawnianiem i zwalczaniem przestępczości gospodarczej i korupcyjnej na szczeblu powiatu;
- Prowadzenie ewidencji i depozytu dowodów rzeczowych w sprawach będących przedmiotem postępowań prowadzonych przez Wydział.
3) Wydział Prewencji
Zakresu działania Wydziału Prewencji:
- Planowanie, realizowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie służb patrolowo-interwencyjnych;
- Prowadzenie nadzoru i koordynowanie służby prewencyjnej w posterunkach Policji Komendy;
- Organizowanie, realizowanie i nadzorowanie służby ochronnej w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia;
- Dokonywanie systematycznej oceny stanu zagrożenia bezpieczeństwa i porządku oraz organizowanie i nadzorowanie działań służb prewencyjnych zmierzających do ograniczenia występujących zagrożeń;
- Organizowanie, realizowanie, nadzór i kontrola działań w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałanie w tym zakresie z funkcjonującymi na terenie powiatu organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi, inicjowanie lokalnej polityki zapobiegania, ujawniania i ścigania sprawców wykroczeń;
- Planowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie pełnienia służby przez Zespół Dyżurnych celem zapewnienia ciągłości pracy Komendy i gotowości do realizacji ustawowych zadań Policji, w tym zapewnienia natychmiastowej reakcji
na zgłoszone zdarzenia, realizacja zadań zleconych przez dyżurnego jednostki nadrzędnej; - Planowanie, organizowanie, kierowanie oraz koordynowanie przedsięwzięć związanych z realizacją zadań w zakresie zapewnienia porządku publicznego, m.in. podczas organizowanych strajków, zgromadzeń publicznych, imprez masowych, rozrywkowych i innych imprez okolicznościowych, przemieszczania się uczestników imprez masowych oraz pobytu osób podlegających szczególnej ochronie;
- Planowanie, organizacja działań własnych oraz podległych posterunków w warunkach katastrof naturalnych i awarii technicznych, a także przygotowania do wykonywania zadań w warunkach konstytucyjnie określonych stanów nadzwyczajnych oraz bieżące współdziałanie z innymi podmiotami systemu bezpieczeństwa państwa;
- Organizowanie, kierowanie i koordynowanie siłami Komendy w trakcie organizowanych działań i akcji oraz sporządzanie sprawozdań z realizacji zabezpieczeń prewencyjnych, akcji i podoperacji oraz zapewnienie bieżącej wymiany informacji, w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego z jednostkami organizacyjnymi województwa małopolskiego;
- Zapewnienie właściwej reakcji Komendy na wszelkiego rodzaju zdarzenia i sytuacje mogące mieć wpływ na ład, bezpieczeństwo i porządek publiczny;
- Zapewnienie gotowości jednostki do działań kryzysowych i obronnych, uczestniczenie w opracowaniu planu zarządzania kryzysowego właściwego organu administracji publicznej, ponadto opracowywanie oraz aktualizacja planu działania kierownika jednostki organizacyjnej Policji w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
- Organizowanie ćwiczeń w zakresie zarządzania kryzysowego i spraw obronnych oraz udział w ćwiczeniach organizowanych przez inne podmioty pozapolicyjne;
- Opiniowanie imprez masowych;
- Nadzorowanie nad prawidłowością realizacji zadań w zakresie osób objętych zakazem wstępu na imprezy masowe;
- Realizacja postanowień Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie w sprawie stanów gotowości do działań i alarmowania jednostek, w tym opracowywanie i aktualizacja stosownej dokumentacji;
- Koordynowanie i nadzorowanie przechowywania broni służbowej oraz amunicji;
- Prowadzenie dokumentacji w zakresie rejestracji broni pneumatycznej oraz udzielania
w ramach postępowań administracyjnych pozwoleń na broń białą; - Planowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie działań realizowanych
w ramach profilaktyki społecznej; - Współdziałanie z organami samorządu terytorialnego oraz organizacjami i instytucjami pozarządowymi w zakresie tworzenia i realizacji procedur oraz programów prewencyjnych;
- Opracowywanie i przygotowywanie informacji dotyczących efektów i oceny pracy policjantów Wydziału Prewencji;
- Nadzór, prawidłowa obsługa i wprowadzanie danych do policyjnych i pozapolicyjnych systemów informatycznych w zakresie zadań planowanych, organizowanych
i koordynowanych przez Wydział Prewencji; - Organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie funkcjonowania służby dzielnicowych;
- Prowadzenie właściwych poszukiwań opiekuńczych oraz administracyjno-porządkowych czynności jednorazowych na podstawie obowiązujących przepisów w tym zakresie.
4) Wydział Ruchu Drogowego:
Zakres działania Wydziału Ruchu Drogowego:
- Utrzymanie porządku i bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie powiatu miechowskiego;
- Analiza zjawisk w ruchu drogowym, określanie tendencji w tym zakresie i kreowanie polityki przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
- Organizowanie i prowadzenie działań związanych z utrzymaniem porządku i bezpieczeństwa na ciągach komunikacyjnych powiatu miechowskiego;
- Kontrolowanie przestrzegania przepisów z zakresu ruchu drogowego celem ujawniania przestępstw i wykroczeń oraz ścigania ich sprawców;
- Kontrolowanie przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o transporcie drogowym oraz przewozie materiałów niebezpiecznych;
- Prowadzenie i nadzór nad czynnościami w ramach postępowań administracyjnych związanych z naruszeniem przepisów o transporcie drogowym;
- Realizowanie czynności w ramach obsługi miejsc zdarzeń drogowych i likwidacji skutków;
- Doskonalenie metodyki, organizacji oraz taktyki działania i wykonawstwa służb na drogach;
- Pełnienie służby w ramach krajowego systemu centralnej koordynacji służby na drogach;
- Realizacja zadań związanych z wykorzystaniem dróg w sposób szczególny;
- Realizacja pilotaży policyjnych;
- Realizacja zadań związanych z inżynierią ruchu drogowego;
- Nadzór nad zgodnym z obowiązującymi przepisami prowadzeniem i dokumentowaniem badań stanu trzeźwości przez policjantów Komendy;
- Organizowanie i realizacja działań profilaktycznych oraz edukacja mieszkańców powiatu miechowskiego w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży;
- Prowadzenie działań prewencyjno-porządkowych i informacyjno-edukacyjnych związanych z zagrożeniami w ruchu drogowym, a w szczególności:
- eliminowanie nietrzeźwych uczestników ruchu drogowego,
- poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego,
- kreowanie pozytywnego wizerunku Komendy;
- Tworzenie i realizacja wspólnie z organami państwowymi i samorządowymi oraz instytucjami pozarządowymi programów prewencyjnych ukierunkowanych na zapewnienie mieszkańcom powiatu miechowskiego możliwości sygnalizowania lub zgłaszania o zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu w ruchu drogowym;
- Współpraca z innymi podmiotami realizującymi zadania związane z bezpieczeństwem w ruchu drogowym;
- Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy oraz jednostkami Policji w zakresie:
- pozyskiwania źródeł informacji celem ujawniania, wykrywania i ścigania sprawców przestępstw i wykroczeń w tym drogowych,
- opracowania programów doskonalenia zawodowego, a szczególności w zakresie nadzoru i kontroli ruchu;
- Zapewnienia bezpieczeństwa i porządku podczas imprez i uroczystości, klęsk żywiołowych, katastrof i innych sytuacji kryzysowych.
5) Jednoosobowe Stanowiska do spraw Prasowo-Informacyjnych
Do zakresu zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Prasowo-Informacyjnych należy:
- Prowadzenie działalności prasowo-informacyjnej komendy;
- Udzielanie informacji środkom masowego przekazu o działaniach podejmowanych przez komendę;
- Realizacja zadań z zakresu komunikacji wewnętrznej;
- Redagowanie strony internetowej komendy oraz wprowadzanie bieżących informacji do Biuletynu Informacji Publicznej;
- Analiza materiałów dotyczących funkcjonowania policji zamieszczanych w prasie i badań opinii publicznej dotyczących pracy komendy oraz reagowanie i zapobieganie nieuzasadnionej krytyce pracy policji, zgodnie z zasadami prawa prasowego;
- Współuczestniczenie w kształtowaniu strategii i koncepcji działań informacyjnych obszarze działania Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie dotyczących przedsięwzięć podejmowanych prze Policję w celu rozwiązywania problemów w zakresie patologii społecznej, zjawisk kryminogennych, profilaktyki i kontaktów ze społeczeństwem;
- Koordynowanie i ewidencjonowanie postępowań skargowych, dyscyplinarnych i czynności wyjaśniających;
- Koordynowanie i udostępnianie informacji w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
6) Jednoosobowe Stanowiska do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby i Pracy
Do zakresu zadań realizowanych na Jednoosobowym Stanowisku do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby i Pracy należy:
- Przeprowadzanie kontroli warunków służby i pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
- Bieżące informowanie Komendanta o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz wnioskami zmierzającymi do usuwania lub ograniczenia tych zagrożeń;
- Sporządzanie i przedstawianie Komendantowi, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny służby i pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia policjantów i pracowników oraz poprawę warunków służby i pracy;
- Udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji Komendy albo jej części, a także nowych inwestycji oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny służby i pracy w tych założeniach i dokumentacji;
- Przedstawianie Komendantowi wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach służby i pracy;
- Udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów oraz procedur dotyczących bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
- Opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny służby
i pracy na poszczególnych stanowiskach służby i pracy; - Udział w prowadzeniu postępowań powypadkowych policjantów i pracowników Policji;
- Prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków w służbie i przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku służby i pracy;
- Doradzanie w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
- Udział w pracach zespołów sporządzających karty oceny ryzyka zawodowego dla poszczególnych stanowisk służby i pracy w komórkach organizacyjnych Komendy;
- Prowadzenie szkoleń wstępnych i koordynowanie szkoleń okresowych z zakresu bezpieczeństwa i higieny służby i pracy dla poszczególnych grup policjantów i pracowników oraz prowadzenie niezbędnej dokumentacji;
- Współpraca w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń
w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny służby i pracy; - Współpraca z podmiotami zewnętrznymi w sprawach z dziedziny bezpieczeństwa
i higieny służby i pracy.
7) Wydział Wspomagający
Do zakresu działania Wydziału Wspomagającego należy:
W zakresie zadań kadr i szkolenia:
- Realizowanie decyzji Komendanta w zakresie tworzenia i doskonalenia struktury organizacyjnej Komendy oraz analizowanie i opiniowanie propozycji zmian strukturalnych;
- Prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowanie dla Komendanta decyzji administracyjnych w I instancji w sprawach wynikających ze stosunku służby (pracy) policjantów (pracowników) Komendy;
- Realizowanie czynności związanych ze stosunkiem służbowym policjantów i stosunkiem pracy pracowników, dla których przełożonym właściwym w sprawach osobowych lub pracodawcą jest Komendant;
- Organizacja postępowań kwalifikacyjnych w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie do pracy na stanowiska w korpusie służby cywilnej oraz stanowiska nieobjęte mnożnikowym systemem wynagradzania w Komendzie;
- Prowadzenie dokumentacji związanej ze stażem, przygotowaniem zawodowym oraz praktyką studencką realizowanych w Komendzie;
- Realizowanie spraw kadrowych policjantów i pracowników Policji w zakresie właściwości Komendanta;
- Ewidencjonowanie i wydawanie dokumentów służbowych policjantom i pracownikom Komendy;
- Sporządzanie dokumentacji organizacyjno-etatowej Komendy;
- Realizowanie czynności związanych z prowadzeniem zbiorów rozkazów i decyzji dotyczących policjantów, dla których przełożonym właściwym w sprawach osobowych jest Komendant;
- Realizowanie zadań związanych z opracowaniem projektu regulaminu Komendy;
- Monitorowanie postępowań dyscyplinarnych prowadzonych w Komendzie;
- Realizowanie zadań dotyczących kadrowego zabezpieczenia jednostki zmilitaryzowanej Komendy;
- Współdziałanie z Wydziałem Prewencji w zakresie zabezpieczenia wojennych potrzeb kadrowych;
- Realizowanie, w porozumieniu z kierownikami właściwych komórek organizacyjnych naboru do szkół policyjnych w ramach limitów wyznaczonych przez te szkoły;
- Organizowanie – zgodnie z decyzjami Komendanta – doskonalenia zawodowego, wyszkolenia strzeleckiego i wychowania fizycznego w Komendzie;
W zakresie zadań do spraw prezydialnych:
- Obsługa kancelaryjno-biurowa Komendanta i I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji w zakresie spraw jawnych;
- Prowadzenie kancelarii ogólnej jawnej w Komendzie;
- Przygotowywanie do przekazania dokumentacji archiwalnej, brakowanie dokumentacji niearchiwalnej kategorii BC;
- Ewidencjonowanie, bieżące aktualizowanie i udostępnianie aktów prawnych własnych i wpływających do Komendy;
- Organizacja i obsługa spotkań i narad z udziałem kierownictwa Komendy;
- Kształtowanie rozwiązań usprawniających komunikację wewnętrzną w Komendzie;
- Obsługa elektronicznego systemu obiegu dokumentów oraz skrzynki poczty elektronicznej „Komendant KPP Miechów”;
- Koordynacja obsługi Elektronicznej Skrzynki Podawczej (ESP) na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP);
- Prowadzenie instruktażu dotyczącego pracy kancelaryjno – biurowej dla komórek organizacyjnych Komendy;
- Obsługa i organizacja uroczystości z udziałem kierownictwa Komendy.
W zakresie finansów:
- Przyjmowanie, kompletowanie i weryfikacja dokumentów finansowych w oparciu o „Instrukcję obiegu dokumentów finansowo-księgowych w KWP w Krakowie i jednostkach jej podległych”;
- Sporządzanie dokumentów finansowych w tym między innymi: rachunków, faktur, list wypłat dodatkowych należności pieniężnych dla funkcjonariuszy i pracowników Policji;
- Planowanie, sporządzanie dokumentów finansowych w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Komendanta oraz ewidencja przyznanych należności;
- Współuczestnictwo w przygotowywaniu porozumień, ich realizacji oraz rozliczaniu zgodnie z przeznaczeniem w ramach Funduszu Wsparcia Policji;
- Prowadzenie gospodarki mandatowej;
- Obsługa pieniężna wpłat z tytułu należności dochodów budżetowych;
- Prowadzenie postepowań w zakresie szkód dotyczących majątku jednostki;
- Wstępne przygotowywanie dokumentacji dotyczącej regresów i nawiązek celem jej przesłania do KWP w Krakowie;
- Udział w czynnościach inwentaryzacyjnych składników majątkowych będących w użytkowaniu Komendy;
- Archiwizacja dokumentów finansowych pozostających w jednostce.
W zakresie transportu:
Prowadzenie gospodarki transportowej dla Komendy w zakresie określonym przepisami Komendanta Głównego Policji dla jednostki użytkującej służbowy sprzęt transportowy.
W zakresie gospodarki materiałowo–technicznej:
- Planowanie potrzeb w zakresie sprzętu i materiałów we wszystkich branżach gospodarki materiałowo-technicznej;
- Dystrybucja sprzętu i materiałów w poszczególnych branżach otrzymanych z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Prowadzenie ewidencji pomocniczej wszystkich składników majątkowych pozostających w użytkowaniu komendy w zakresie gospodarki materiałowo-technicznej;
- Prowadzenie dokumentacji przychodowo-rozchodowej napojów chłodzących przysługujących policjantom i pracownikom w okresie letnim;
- Sporządzenie wykazów policjantów i pracowników cywilnych uprawnionych do otrzymania wyposażenia specjalnego i środków ochrony indywidualnej, środków higieny osobistej oraz ich dystrybucja na podstawie sporządzonych rozdzielników;
- Sporządzanie imiennych wykazów policjantów, którym przysługuje równoważnik pieniężny w zamian za wyżywienie w naturze, w okresie zimowym;
- Sporządzanie imiennych wykazów pracowników cywilnych, uprawnionych do otrzymywania posiłków profilaktycznych, w okresie zimowym;
- Bieżący nadzór nad prawidłowym gospodarowaniem i użytkowaniem powierzonych składników majątkowych;
- Dokonywanie doraźnych zakupów materiałów eksploatacyjnych oraz drobnego wyposażenia;
- Prowadzenie rozpoznania cenowo-rynkowego oraz realizacja zadań w zakresie usług, napraw oraz zakupów sprzętu i materiałów w porozumieniu z merytorycznymi pracownikami KWP w Krakowie;
- Prowadzenie postępowań szkodowych;
- Udział w inwentaryzacji składników Komendy;
- Udział w likwidacji składników majątku Komendy;
- Prowadzenie dokumentacji pracy związanej z zakresem czynności, zgłaszanie Kierownictwu Komendy spostrzeżeń i wniosków dot. ochrony przeciwpożarowej;
- Bieżąca współpraca z ekspertem ds. ochrony przeciwpożarowej KWP w Krakowie;
W zakresie działalności mieszkaniowej, obsługi technicznej i eksploatacji obiektów oraz gospodarki nieruchomościami:
- Prowadzenie gospodarki mieszkaniowej; wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach równoważników pieniężnych i pomocy finansowej wynikających z obowiązujących przepisów; naliczanie dla uprawnionych świadczeń związanych z prawem do lokalu mieszkalnego; prowadzenie ewidencji w tym zakresie;
- Uczestniczenie w przygotowaniu, zawieraniu i nadzór nad realizacją umów na dostawy i usługi specjalistyczne wymagane dla prawidłowej eksploatacji obiektów;
- Prowadzenie książek obiektów budowlanych oraz udział w okresowych przeglądach i kontrolach stanu technicznego budynków;
- Prowadzenie bieżących robót konserwacyjno–naprawczych i eksploatacyjnych zapewniających pełną sprawność użytkową obiektów służbowych, wykonywanych własnymi siłami, a także nadzór bezpośredni nad firmami wykonującymi roboty remontowo–budowlane w Komendzie;
- Użytkowanie budynków zgodnie z ich przeznaczeniem, wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymanie w należytym stanie technicznym i estetycznym;
- Udział w opracowywaniu planów inwestycyjnych i remontów obiektów oraz w ich realizacji;
- Zabezpieczenie materiałowe dla prowadzenia bieżącej eksploatacji obiektów i prowadzenie ewidencji i dokumentacji rozliczeniowej zakupionych przez Komendę i przejętych od Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie materiałów
do konserwacji, narzędzi, środków czystości itp.; - Prowadzenie stosownych ewidencji pomocniczych oraz ewidencji wydatków;
- Prowadzenie wykazu stanowisk pracy służb eksploatacyjnych oraz osób obsługujących urządzenia energetyczne i elektryczne wraz z bieżącą weryfikacją ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych;
- Udział w przygotowaniu projektów umów najmu, dzierżawy oraz użyczenia wraz ze sporządzaniem kalkulacji stawek do umów (w zależności od zmian cen) i uaktualnianie stawek czynszu;
- Udział w sporządzaniu protokołów przekazania lub przejęcia pomieszczeń udostępnianych na terenie Komendy;
- Przygotowywanie deklaracji podatkowych na dany rok kalendarzowy;
- Udział w uzgadnianiu miejscowych planów ogólnych i szczegółowych zagospodarowania przestrzennego;
W zakresie łączności i teleinformatyki należy:
- Wykonywanie określonych w przepisach i dokumentach czynności administracyjnych, związanych z funkcjonowaniem systemów teleinformatycznych w Komendzie;
- Utrzymywanie sprawności technicznej infrastruktury i sprzętu teleinformatyki w Komendzie;
- Koordynacja procesu wdrażania technik teleinformatycznych w komórkach organizacyjnych Komendy;
- Eksploatacja powiatowego węzła łączności wraz z centralami i systemami zasilania na poziomie Komendy;
- Utrzymanie sprawności technicznej urządzeń i systemów łączności węzła powiatowego oraz infrastruktury łączności w Komendzie;
- Utrzymanie sprawności technicznej eksploatowanych systemów utajnionej łączności telekopiowej Policji;
- Utrzymanie i obsługa sieci kablowej oraz abonenckiej systemów łączności będących w dyspozycji Komendy;
- Wykonywanie montaży lub demontaży sprzętu teleinformatycznego i łączności radiowej w pojazdach służbowych;
- Wykonywanie bieżących przeglądów sprzętu radiowego wraz z pomiarami instalacji antenowych, samochodowych i bazowych;
- Realizowanie (i zlecanie podmiotom pozapolicyjnym) zadań w zakresie napraw, konserwacji oraz pozostałych usług teleinformatycznych;
- Realizowanie zadań wynikających z zasad bezpieczeństwa systemów łączności i informatyki;
- Prowadzenie ewidencji ilościowej sprzętu i materiałów łączności i informatyki (w tym identyfikatorów cyfrowych) w Komendzie, zgodnie z zasadą rozliczalności (również w formie elektronicznej);
- Prowadzenie gospodarki sprzętowej i materiałowej – również w formie elektronicznej;
- Udział w przygotowywaniu projektów inwestycyjno-budowlanych oraz w procesie inwestycyjnym;
- Naliczanie i uzgadnianie tabel wyposażenia w sprzęt teleinformatyczny i telekomunikacyjny dla Komendy;
- Udział w komisjach przetargowych;
- Nadzór nad terminowością i zakresem rzeczowym porozumień i umów pomiędzy Komendą, a jednostkami administracji publicznej;
- Udział w komisjach odbiorczych w ramach realizowanych przedsięwzięć na rzecz Komendy;
- Nadzór nad zakresem rzeczowym umów dotyczących łączności i teleinformatyki zawartych przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie na rzecz Komendy;
- Wykonywanie zestawień/analiz realizowanych w ramach współpracy w Wydziałem Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, w zakresie pionu łączności i informatyki;
- Planowanie i analiza kosztów utrzymania systemów, urządzeń łączności i informatyki, opłat za przesyłki pocztowe i rozmowy telefoniczne oraz niezbędnych inwestycji i zakupu nowego sprzętu i materiałów;
- Szkolenie policjantów i pracowników Komendy w zakresie obsługi sprzętu teleinformatycznego i łączności radiowej;
- Wykonywanie zadań wynikających z przepisów bhp i p. poż;
- Realizowanie zadań mobilizacyjno-obronnych w zakresie łączności i informatyki;
- Współpraca z Wydziałem Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Realizowanie zadań w zakresie napraw i konserwacji sprzętu systemów monitoringu, kontroli dostępu oraz systemów sygnalizacji włamań i napadu;
- Utrzymywanie sprawności technicznej infrastruktury systemów monitoringu, kontroli dostępu oraz systemów sygnalizacji włamań i napadu w Komendzie;
- Realizacja zadań w zakresie napraw i konserwacji zasilaczy UPS oraz siłowni teleinformatycznych;
- Realizacja zadań inspektora teleinformatycznego.
7) Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych
Do zakresu zadań Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:
- Zapewnienie ochrony informacji niejawnych oraz systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
- Prowadzenia kancelarii tajnej w Komendzie;
- Prowadzenie postępowań sprawdzających określonych w przepisach ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (t.j. Dz. U. 2023r. poz. 756) oraz kontrolnych postępowań sprawdzających wobec policjantów, pracowników, kandydatów do służby lub pracy w Komendzie;
- Koordynowanie działań w zakresie udostępniania materiałów niejawnych i zwalniania od obowiązku zachowania w tajemnicy informacji niejawnych oraz zmiany lub zniesienia klauzuli tajności z materiałów niejawnych;
- Kontrolowanie stosowania przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz ochronie danych osobowych;
- Nadzór i prowadzenie Składnicy Akt Komendy;
- Gromadzenie, ewidencjonowanie, przechowywanie, brakowanie, opracowywanie, zabezpieczanie i ochrona dokumentacji niearchiwalnej kategorii „B” oznaczonej symbolem „B” i „BE” stanowiących zasób Składnicy Akt Komendy;
- Nadzór i koordynowanie działań dotyczących udostępniania i przekazywania przez Komendę materiałów niearchiwalnych i niejawnych upoważnionym podmiotom;
- Sprawowanie nadzoru nad procesem brakowania dokumentacji niearchiwalnej kategorii „B” oznaczonej symbolem „BC”, przeznaczonej do zniszczenia, wytworzonej w komórkach organizacyjnych Komendy;
- Organizowanie i przeprowadzanie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych, ochrony danych osobowych oraz zasad archiwizacji dokumentacji, a także realizowanie innych przedsięwzięć szkoleniowych i instruktażowych w tym zakresie;
- Gromadzenie i udostępnianie oświadczeń majątkowych funkcjonariuszy Policji Komendy;
- Współpraca z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Instytutem Pamięci Narodowej - Komisją Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz Urzędem Ochrony Danych Osobowych i innymi służbami i podmiotami w zakresie przewidzianym przepisami prawa;
- Prowadzenie czynności wskazanych w art. 17 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r.
o ochronie informacji niejawnych w przypadku naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych w Komendzie; - Realizowanie zadań wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych oraz zapewnienie wykonywania zadań inspektora ochrony danych;
- Opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji Komendanta, planu ochrony informacji niejawnych w Komendzie i nadzorowanie jego realizacji;
- Opracowywanie planu postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego;
- Prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy lub służby na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych.
8) Posterunek Policji w Charsznicy,
Zakres zadań określają wytyczne Komendanta Głównego Policji w sprawie zasad organizacji i funkcjonowania posterunku Policji
9) Posterunek Policji w Książu Wielkim,
Zakres zadań określają wytyczne Komendanta Głównego Policji w sprawie zasad organizacji i funkcjonowania posterunku Policji
10) Posterunek Policji w Racławicach,
Zakres zadań określają wytyczne Komendanta Głównego Policji w sprawie zasad organizacji i funkcjonowania posterunku Policji